Jak dlouho uchovávat doklady? Jaké účetní dokumenty jste povinni archivovat?
Účetní jednotky na které se vztahuje zákon o účetnictví
10 let - účetní závěrky a výroční zprávy
5 let - účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventurní soupisy, účtový rozvrh, přehledy
5 let - účetní záznamy, kterými účetní jednotky dokládají vedení účetnictví (§33)
(počínaje koncem účetního období, kterého se týkají)
Daňová evidence, neplátce DPH:
Doba archivace minimálně 3 roky dle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád §148 (počíná běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení).
Tato lhůta se prodlužuje pokud máte daňovou ztrátu, a to po dobu kdy můžete ztrátu uplatnit jako odčitatelnou položku od základu daně v následujících 5 letech.
Plátci DPH
10 let - daňové doklady (od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo), dle zákona o DPH č. 235/2004 Sb., §35, §35a
Zaměstnavatele
3 roky - evidenční listy ELDP (zákon č. 582/1991 Sb., §35a(4))
10 let - doklady o druhu, vzniku a skončení pracovního vztahu, záznamy o pracovních úrazech a o nemocech z povolání a záznamy o evidenci pracovní doby včetně doby pracovního volna bez náhrady příjmu
10 let - záznamy zaměstnavatele nebo mzdové listy poživatelů starobního nebo invalidního důchodu dle § 37 odst. 1g, zákon č. 582/1991 Sb.
10 let - údaje potřebné pro stanovení a odvod pojistného dle zákonu č. 589/1992 Sb. o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, především se jedná o přehledy o výši vyměřovacích základů
30 let - mzdové listy (zákon č. 582/1991 Sb., §35a(4d))
ZAJÍMÁ VÁS VÍCE?
Víte jaké další sankce, pokuty a penále může vyměřit FÚ? Přečtěte si zajímavé informace v tomto článku: Sankce, pokuty, penále