OSVČ a daňová evidence (dříve jednoduché účetnictví)
Zákon popisuje obsah vedení daňové evidence velmi stručně a nestanoví konkrétní formu vedení evidence.
7b odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů
Daňovou evidencí se pro účely daní z příjmů rozumí evidence pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů. Tato evidence obsahuje údaje o
- a) příjmech a výdajích, v členění potřebném pro zjištění základu daně,
- b) majetku a dluzích.
Jak má vypadat vedení daňové evidence a záznamů při uplatňování paušálu?
Uplatňování skutečných výdajů |
Uplatňování paušálních výdajů (% z příjmů) |
Daňová evidence musí obsahovat tyto sloupce: 1) soupis příjmů a výdajů 2) soupis závazků (dluhů) 3) soupis pohledávek (většinou vystavených faktur) 4) soupis hmotného a nehmotného majetku (pokud máte) 5) stav zásob (inventura) ke konci zdaňovacího období (pokud máte) Pozor na nutnost vedení skladové evidence u zásob! |
Při vedení paušálních výdajů stačí mít záznamy: 1) soupis příjmů 2) soupis pohledávek (většinou vystavených faktur) Záznamy by měly obsahovat tyto sloupce – typ dokladu, datum, popis, částku (u plátců DPH navíc informace o dani) 3) každou transakci pište na nový řádek |
Doporučujeme všem klientům mít daňovou evidenci přehlednou a průkaznou, protože v případě daňové kontroly budete muset prokázat, že základ daně vykázaný v daňovém přiznání odpovídá skutečnosti. V každém případě archivujte chronologicky setříděné a očíslované pořádkovým číslem faktury a účtenky, abyste mohli údaje v evidenci prokázat.
Příklady, jak může vypadat Vaše daňové evidence:
Vzor tabulky – soupis příjmů a výdajů
datum |
typ dokladu |
popis operace |
firma / jméno |
Příjem, Kč |
Výdaj, Kč |
12.05.2024 |
hotovost |
úhrada FV 2023045 |
Společnost s.r.o. |
18600,00 |
|
13.05.2024 |
banka |
za internet |
Vodafone a.s. |
|
950,00 |
13.05.2024 |
hotovost |
úhrada dokl. 0138 |
Activa s.r.o. |
|
430,00 |
Vzor tabulky – soupis závazků
datum |
typ dokladu |
číslo dokladu |
popis operace |
firma / jméno |
Částka, Kč |
datum úhrady |
12.05.2024 |
faktura přijatá |
1234567 |
mob.tel. za 04/2024 |
Vodafone a.s. |
950,00 |
13.05.2024 |
13.05.2024 |
účtenka |
0138 |
za papír |
Activa s.r.o. |
430,00 |
15.05.2024 |
Vzor tabulky – soupis pohledávek
datum |
typ dokladu |
číslo dokladu |
popis operace |
firma / jméno |
Částka, Kč |
datum úhrady |
12.05.2024 |
faktura vydaná |
2023045 |
za služby |
Společnost s.r.o. |
18600,00 |
12.05.2024 |
14.05.2024 |
faktura vydaná |
2023046 |
za služby |
Antonín Novák |
700,00 |
|
Archivace dokladů
OSVČ vedoucí daňovou evidenci je povinna archivovat daňovou evidenci (včetně prvotních dokladů) po všechna zdaňovací období, po která neskončila lhůta pro vyměření daně dle zákonu o daních z příjmů. V případě daňové ztráty je třeba daňovou evidenci včetně archivu dokladů uchovávat až 10 let (občas i déle).